Foredrag om Nordvest-banen

Foredraget holdes på Holbæk Bibliotek den 12. juni kl. 18.30

Af Flemming Søeborg

Den 12. juni kl. 18.30 holder jeg et foredrag om Nordvest-banen (Roskilde-Kalundborg) på Holbæk Bibliotek. Foredraget varer to gange 45 minutter med en kort pause imellem.

Nordvest-banen (NVB) er en af Danmarks mest benyttede jernbaner, og den har gennem en årrække undergået en modernisering. Således blev strækningen Roskilde-Holbæk endeligt elektrificeret i december 2024, og NVB kunne derfor fejre 150-års dag i bedste velgående. Der er også anlagt dobbeltspor frem til Holbæk, og den maksimale hastighed for togene er nu 160 km/t. I de kommende år bliver strækningen videre til Kalundborg elektrificeret, og i den forbindelse bliver de aldrende dobbeltdækkervogne gradvist erstattet med nybyggede, hurtige Coradia-eltog. Samtidig bliver Kalundborgs nedslidte banegårdsbygning saneret voldsomt, hvilket forhåbentlig giver et mere levende og rart miljø.

Regstrup station omkring år 1900-10. Det samlede personale er stillet op til fotografering, og et par nysgerrige har sneget sig med (bag muren). I dag ser her ganske anderledes ud. Postkort, arkiv Kurt D. Jensen

NVB’s anlæggelse betød en voldsom vækst i mange af de byer, som banen passerer. Mest tydeligt naturligvis i de to ‘hovedbyer’, Holbæk og Kalundborg, der begge fik en stor vækst såvel indbyggermæssigt som målt i antallet af virksomheder. Holbæk markedsførte sig omkring år 1900 som “Stålbyen”, mens Kalundborg i 1960 med rette kunne kaldes “Oliebyen”. Også de mindre byer som f.eks. Tølløse nød virkelig godt af jernbanerne, mens en anden, lille by (Værslev) godt nok gennem 37 år havde jernbaner i fire retninger, men det gav sig ikke udtryk i større vækst eller udvikling. Også den sørgmodige historie om Midtbanen 1925-36 berøres kort.

Kalundborgs noget trøstesløse banegård den 29. marts 2025. Foto Flemming Søeborg

Foredraget ledsages af en stor mængde historiske billeder, kombineret med aktuelle optagelser. Det vil forme sig som en rejse ad banen, hvor vi følger den geografiske rute og dvæler ved de enkelte stationer og hører lidt eller mere fra hver enkelt by. Vel mødt på Holbæk Bibliotek den 12. juni kl. 18.30!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

P.S. Min familie og jeg har kørt meget med Nordvest-banen (og den tilsluttende Odsherreds Jernbane OHJ) gennem årene – mest dengang, DSB stadig kørte med damp, mens OHJ var langt mere moderne med smarte motorvogne. I mit arbejdsliv har jeg gennem mere end 30 år professionelt skrevet om jernbaner, dels i ‘banen’, dels i ‘Spor og baner¨. Ligeledes har jeg udgivet flere bøger om jernbaner og sporvogne, og gennem 15 år var jeg rundviser ved Danmarks Jernbanemuseum.

ME-lokomotiv i afrakket design med dobbeltdækkerstamme i Hvalsø, august 2017. Foto Nils Bloch