HFHJ 8 i model

HFHJ 8 fra Felux Team – en meget vellykket model af den velkendte type fra OKMJ og OMB. Alle detaljer sidder godt fast og knækker ikke ved berøring. Bemærk også den fine cylinderblok

Tekst og fotos Flemming Søeborg

I en anden artikel omtalte jeg lokomotiverne fra OMB og OKMJ, herunder også HFHJ 8, der oprindeligt stammede fra OMB. Det blev købt af HFJ allerede i 1932 og fik derfor flere, aktive år ved HFJ/HFHJ end ved OMB. Da jeg stammer fra København, har jeg haft et nærmere forhold til de nordsjællandske jernbaner end til de fynske, hvoraf hovedparten i øvrigt var nedlagt flere år før, at jeg overhovedet satte foden på denne ø.

Uanset hvilken side, man ser HFHJ 8 fra, er den smuk og fascinerende

Da det gik op for mig, at Finn Lekbo planlagde at udgive en model af det smukke damplokomotiv OKMJ 14 (som jo er bevaret), opdagede jeg, at en lignende maskine fra OMB min sandten havde fundet vej til Sjælland – til HFHJ, en af mine favoritjernbaner.

Perfekt – modellen af HFHJ 8 gengiver den fremragende

HFHJ 8 blev udrangeret i 1959, men det betyder, at jeg som årgang 1954 kunne have kørt med den – enkelte gange drog vi fra København til Hundested for at komme videre til Rørvig med færgen og kom hermed til at køre med HFHJ, selvom det mest praktiske var at tage DSB fra København vestpå og bagefter OHJ fra Holbæk til Nykøbing Sj. Derfra videre med rutebil til Rørvig, hvor vi altid holdt efterårsferie i samme sommerhus. Det var dejligt at køre med de forskellige tog – vi havde ikke bil, og der var heldigvis meget gode jernbaneforbindelser dengang.

Nå, men jeg spurgte Finn Lekbo, om han ville lave OKMJ nr. 14 som HFHJ 8, og det indvilgede han i. Der gik en rum tid, inden han kunne ringe og fortælle, at maskinen var klar – og at han personligt ville komme med den en af de nærmeste dage. Fin service.

Her ses den famøse tryklufttank på fodpladen. L;okomotivet hasr nu fået stjernehjul på forløberen – årsagen står længere nede i teksten

Maskinen blev beundret fra alle vinkler, og det var og er en fantastisk smuk, lille maskine – meget finere og spinkel end for eksempel HHGB 2, NPMB 4 og ETJ 5, som også stammer fra Felix Team. Her spiller det meget ind, at styringen og gangtøjet er langt finere udført på nr. 8 end på de andre, små maskiner. Desuden er lakeringen helt i top – det er den også på de andre, men denne model er nærmest oppudset til festligt brug (udflugtstog), og det passer mig fint., hvor de andre har et mere ‘støvet’ udseende.

Gangtøj, styring og drivhjul – særdeles fin kvalitet

En forgæves prøvekørsel

Så skulle maskinen afprøves. Ak, det gik ikke så godt. Den fik systemet til at bryde sammen. Den kunne ikke køre på mit anlæg med Roco Z21. Finn bedyrede, at der ikke havde været problemer med den hjemmefra, hvilket jeg heller ikke regnede med, men den var udstyret med en helt ny ESU-dekoder, og denne ville mit system åbenbart ikke forlige sig med.

Et kig ind i førerhuset – her fylder motoren desværre godt op, men forhåbentlig kan der blive plads til en fyrbøder

Finn måtte tage modellen med sig hjem igen og finde en anden dekoder – imens fik jeg nulstillet hele systemet igen, så de andre tog atter kunne køre. Jeg ventede nogle uger på, at DMJU-messen i Vejle skulle afholdes, for så ville Finn være der med min maskine.

Jeg fik den på messen, og da jeg kom hjem, kørte den som en drøm. Dekoderen var udskiftet, og det gjorde udslaget. Lokomotivet kører fint, roligt og tilpas langsomt, det tager strøm godt op, og det har en anselig vægt på ca. 225 gram. Der er ingen hæfteringe, men modellen har træk og strømoptag på alle tre drivaksler. Og, som nævnt, meget fint og spinkelt gangtøj af profileret metal.

Modellen set nedefra. Den solide konstruktion ses tydeligt, ligeså de mange strømoptag og det store, cedntrale tandhjul af messing

Overdelen er blank sort med gule litreringer. Forbilledet har ikke mange løsdele på kedlen, men de, der findes i virkeligheden, er der også på modellen. Det gælder også den grimme tryklufttank, der står på ¨stylter¨ forrest på fodpladen. Den ene beholder til kul på bagvæggen er fyldt, den anden tom – en fin detalje. Alle løsdele og detaljer er fremstillet af hårdt, stabilt metal – meget velgørende i en tid, hvor de fleste lokomotiver har en syndflod af bittesmå, glatte detaljer i delrin, der – som enhver vel efterhånden ved – smutter fra pincetten så snart, man prøver at montere delene!

Endnu en fin detalje – værktøj efterladt ovedn på kulbeholderne. Bagenden på maskinen er lige så veldetaljeret som forenden

Nøjagtighed, men forgæves

Modellen afsporede dog i hjertestykker. Værst var det ved forlæms kørsel, men også efterrløberen afsporede her og der. Jeg går ud fra, at det skyldes, at det er RP25-hjul med meget små flanger. Jeg overvejede situationen nøjere. Hvad skulle jeg gøre? Jeg ledte i skuffer og æsker efter løse aksler i håbet om at finde to, der passede, men uanset hvilke typer af eger- eller stjernehjul, jeg fandt, havde de alt for stor diameter.

DEfterløberen med de originale hjul – ikke helt driftsikre på mit anlæg

Jeg kggede i kataloger og på netsider, men der var ingen hjul, der passsede – kun de massive hjul fra “Rollende Landstrasse” havde diametre små nok til at kunne bruges – men det var jo stilbrud og en hån mod den fine maskine at udstyre den med massive hjulskiver. Hvad så?

Jeg kom i tanker om, at jeg havde en Tillig H0e-vogn, altså smalsporet vogn med stjernehjul – måske kunne de bruges? I en fart fik jeg taget en aksel af vognen, trykket hjulene af akslen, fandt en H0-aksel, hvor hjulene passede perfekt og monterede denne aksel forrest. Og så kørte lokomotivet uden problemer over hjertestykkerne. Så mangler jeg bare at montere det sidste hjulsæt. Desværre er forreste hjulsæt nu med stjernehjul, hvor det førhen havde egerhjul, men sådanne typer laver Tillig devæærre ikke. Imdtil videre kører HFHJ 8 med to forskellige for- og efterløbere. Måske dukker en dag et par rigtige egerhjulsæt op? I hvert fald modtager jeg gerne tip om sådanne hjul.

Et stilbrud, måske – men driftssikkerheden kommer i første række, også på modelbanen…

Det øvrige materiel til HFHJ 8…?

HFHJ Q-vogne henstillet i 1950’erne. Foto Just Andersen

Hvad kan HFHJ 8 så køre med? Jo, der er faktisk fremstillet et par brugelige HFHJ-vogne, der passer fint til maskinen: hobby trade lavede en privatbaneudgave af deres flotte DSB Fe-vogn af ægte træ (HFHJ C 29), som er smuk og velegnet til nr. 8. Samme firma lavede også en hvid Q-vogn, HFJ Q 108, som ligeledes passer godt til maskinen.

HFHJ Q 150, en hvid Q-vogn lettere afrakket. Foto H.G. Alkjær

Da meget af materiellet havde stor lighed med DSB’s vogne, har jeg selv lavet et par HFHJ-modeller mere, nemlig den større, hvide I 150 ud fra en Märklin-vogn samt den højsidede, åbne godsvogn K 328, (Heljan PB) som blandt andet har fragtet et smalsporet damplokomotiv af sted til en jernbaneklub. I min HFHJ-bestand har jeg også et par ’skrammel-fladvogne’, nemlig P 220 samt en identisk søstervogn (uden litrering). Begge vogne fotograferede jeg i april 2003 i Gilleleje, læsset med skrot.

Flere åbne HFHJ-vogne, blandt andet P 220 forrest. Foto Just Andersen

I april 2002 fotograferede jeg samme vogn – HFHJ P 220 – i Gilleleje, hvor den holdt med en sæstervogn, læsset med diverse sager. Jeg har siden lavet en model af den.

Naturligvis kan man også hægte DSB-vogne efter nr. 8, og mon ikke der indimellem har indfundet sig en GDS-vogn? Dog undlader jeg at koble den lange CL-klon HFHJ 61 efter maskinen, da det ser for ’tosset’ ud – den får i stedet lov til at køre med HFHJ 9, den kraftige MaK-maskine, som Heljan lavede. Og når talen er om trækkraft til HFHJ, så er der jo stadig Marcipanbrødet HFHJ 8, ”Sputnik” HFHJ 10, og i 2027 ventes det, at MM-Modeller sender en anden ’fynbo’, det store tenderlokomotiv HFHJ 9 på skinnerne. Graver vi lidt mere i historien, havde HFHJ også en af de lange Wismar-motorvogne, M 7, som kan laves ud fra en Liliput-model af VT 62. Hvis den ikke kan køre, kan man blot pille motoren ud og bruge den lange vogn som en passagervogn.

Den forhenværende HFHJ-motorvogn M 7, nu reduceret til en umanérlig lang passagervogn C 7 i Hillerød. Motorbogien blev anvendt til den hjemmelavede traktor T 3, som heldigvis stadig eksisterer. Foto Just Andersen

Det kan blive en særdeles flot og broget forsamling af maskiner, måske den mest alsidige samling af materiel fra en privatbane overhovedet? Det er vist kun OHJ, der kan opvise en lignende samling af varieret materiel, der også kan fås/har kunnet fås i model.

Et sidste farvel – HFHJ 8 på skrotsporet sidst i 1950’erne. Foto Just Andersen

Så min konklusion er, at det er en flot og vellykket model af HFHJ 8, som Finn Lekbo og kolleger har lavet. Det er i hvert fald den bedste af de små tenderlokomotiver fra hans hånd, som jeg er stødt på, og med justeringen af for- og efterløbere er der ikke andet at bemærke. Desværre er prisen ret høj, nemlig 13.400 kr. for den lille maskine.

 * OMB – Odense-Middelfart Banen, måske mere kendt som Nordvestfyenske Jernbane

 OKDJ – Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane, senere Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane

HFJ – Hillerød-Frederiksværk Jernbane, fra 1943 Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Offentliggjort den 12. maj 2026