OKMJ 14 – lidt baggrund

Lokomotivet OMB 1 ved den store remise i Odense i 1950’erne. Foto Just Andersen

Af Flemming Søeborg

Et af de mest populære, bevarede damplokomotiver er det ret lille OKMJ 14, en smuk repræsentant for de vellykkede 1-C-1-lokomotiver fra de to fynske privatbaner OMB* og OKDJ*. Lokomotiverne OMB 1-6 og OKDJ 4 blev leveret i 1911 af Henschel, og det var nogle meget velegnede maskiner, såvel til passagertog som til godstog, herunder de tunge roetog om efteråret på de to baner.

Herover ses OKMJ 14, der læsses med kul fra en åben godsvogn; fotostedet er ikke oplyst, men det er formodentlig et sted på det nordlige Fyn. Foto HGC

Da hjulstillingen var symmetrisk, behøvede lokomotiverne ikke altid at blive vendt på drejeskiver, men i det daglige har man gjort det, når det var muligt – det har altid været besværligt at betjene et damplokomotiv ved baglænskørsel.

HFHJ, som allerede i 1932 blev købt fra OMB, ses her i Hundested i 1954. Her ses også den tryklufttank, der blev monteret på fodpladen foran sidevandtanken. Bemærk også for- og efterløberne – de spiller en særlig rolle i en kommende artikel om forbilledet som model. Foto Clausen, arkiv www.jernbanen.dk

OKDJ 4 blev i 1951 omdøbt til OKMJ 14, og samme år overtog OKMJ søsterlokomotivet OMB 5, der hos OKMJ fik nr. 15. Den nordsjællandske privatbane HFJ* havde allerede i 1932 overtaget OMB 3, der herefter fik betegnelsen HFJ 8; i 1943 blev dette lokomotiv omdøbt til HFHJ 8. På et tidspunkt under Besættelsen fik nr. 8 påbygget en tryklufttank forrest på fodpladen – ikke noget kønt syn, men nødvendigt af hensyn til trykluftbremsesystemet. Lokomotivet blev udrangeret i 1959 og herefter ophugget.

I 1952, mens HFHJ endnu var relativt ungt og i fin form, blev det også brugt til ret tunge og vigtige tog som her, hvor det trækker en (eller flere?) DSB Cl-vogne i Hillerød. Tryklufttanken ses til venstre. Foto W. Dancker-Jensen, arkiv www.jernbanen.dk

I midten af 1960’erne klingede tiden ud for adskillige privatbaner, og det gjaldt desværre også for de nævnte to fynske privatbaner – såvel OMB som OKMJ blev nedlagt den 31. marts. 1966.  Det materiel, som kunne anvendes af andre privatbaner eller af andre interesserede, blev solgt, mens resten blev ophugget.

Slutningen nærmer sig for ‘min’ maskine HFHJ 8, der kort tid efter udrangeringen blev ophugget. Foto Just Andersen

Heldigvis havde jernbaneentusiasterne Hans Gerner Christiansen og Arne Kirkeby ’forelsket’ sig i OKMJ 14, så de købte lokomotivet med henblik på bevaring i Dansk Jernbane-Klubs regi. Det henstod derpå i mange år forskellige steder, men omsider blev der påbegyndt en restaurering i 1986-93, og efter en del år stod lokomotivet færdigt som OKMJ 14 og er efterfølgende benyttet meget, især i Nordsjælland.

OKMJ i fuldt vigør i år 2000 under krydsning på Fuglevad GTrinbræt på Nærumbanen i anledning af banens hundrede års jubilæum – en dejlig forårsdag. Foto Flemming Søeborg

Nye tider indvarslede ændringer i reglementerne for kørsel med veterantog, så også OKMJ 14 måtte forsynes med triangellys, men det lykkedes at camouflere de to ekstra lanterner ved at anbringe dem bag kofangeren, så de i det mindste ikke kunne ses, når lokomotivet holdt stille. Efter nogle år ændredes reglerne igen, således at museumsmateriel atter kunne nøjes med én eller to lanterner, alt efter, hvad maskinerne var ’født’ med. OKMJ 14 er p.t. ikke køreklart, men forhåbentlig kan det atter sættes i stand og komme til at køre mange år endnu. Og som antydet i indledningen lever forbilledet videre i model – som OKMJ 14 og HFHJ 8. Herom mere i næste artikel.

OKMJ 14 i Bogense med stort tog. Foto HGC

Artiklen publiceret den 8. maj 2026