Spor og baner nr. 63

Bladet udkommer den 23. juni, og her er lidt om indholdet. Det er et særligt jubilæumsnummer, da de danske jernbaner fylder 175 år i år – nærmere bestemt den 26. juni. Derfor er der en stor kavalkade med en billedrig gennemgang af jernbanernes udvikling herhjemme gennem de 175 år – men det kan aldrig blive mere end en svag afglans af de mange års begivenheder. Ligeledes er der en reportage om 25-års jubilæet for ophøret med færgesejladsen på Storebælt den 31. maj 1997 – dagen efter åbnede tunnelen og Vestbroen for jernbanetrafikken.

Det mest opsigtsvækkende for modeljernbaneentusiasterne var præsentationen af Märklin-/Trix-modellen af E 991, dette prægtige damplokomotiv. det slog nærmest benene væk på mange fans, der var taget til Odense den 2. april for at se, hvad det var for en nyhed, som Märklin ville afsløre. Modellen er kigget nærmere efter, og dens styrker og svagheder gennemgås.

Det samme gælder de to andre, nye danske lokomotivmodeller: Litra EB fra Roco hhv. Märklin. Hvilken er bedst? Og hvad med Pikos model? Kan den hævde sig i konkurrencen? Tja – hver model har vel sine tilhængere, og konkurrencen er knivskarp, men kun Rocos model har det famøse, skrå og ekstra dørhåndtag påsat, mens Märklins model har de flotteste hjul og højeste vægt. Tja, à chagun son goût, som de siger sydpå.

Vi ser på en jysk anlæg med Sydsjælland som forbillede, ombygger en lille Q-vogn til at have åbne fløjdøre, laver nye godslaster til de åbne vogne. Ligeledes er der en reportage om en tur til Vestjylland for at hente rester fra Grindsted-banen, vi ser på Märklins nye kortkoblinger, tager på jernbanecafé og læsser en vogn med grønthøstere. Derudover er der boganmeldelse om den svenske jernbanekavalkade i 1981, præsentation af den nye Piko-model af E 10 og meget andet.

Bladet skulle være i din postkasse og hos forhandlerne omkring den 23. juni (+plus/minus et par dage).

Spor og baner nr. 63