Stor fotobog om svenske jernbaner

Det svenske forlag Trafiknostalgiska Förlaget har udgivet en flot og intereessant fotobog om SJ’s ‘husfotograf’ Seved Walther, der fotograferede alle sider af de svenske jernbaner (SJ) i flere årtier. De bedste af billederne har eksperten Lars Olov Karlsson nu samlet i denne bog, hvor de præsenteres med kortfattet, men informativ tekst.

Godstrafikken har altid været meget stor i Sverige, og det har betydet omfattende rangering med vogne, opsplitning og nydannelse af godstog, så der har også været et betydeligt arbejde med at indsamle slutlanterner og placere dem på andre godstog. På en banegård ved Göteborg var det mest praktisk at anvende rangerlokomotivet til at indsamle slutlanternerne, og det er da også et meget stort antal lygter, der er blevet indsamlet.

Ved at stable bilkarosserier og udnytte frirumsprofilet fuldt ud – det er ,lidt bredere i Sverige end på Kontinentet – kunne Volvo placere hele ti Amazon-karosserier på en åben fladvogn. Man kan gøre noget lignende i model – det kræver blot ti modelbiler fra Brekina eller Wiking, der helt skal skilles ad.

Når man rejste med toget i Sverige og blev sulten undervejs, var der restaurantvogne i mange fjerntog, og stiligt gik det for sig med servering ved bordene med hvide duge. Måske ikke helt så luksuiøst som i de klassiske, blå Wagon-Lits-vogne, men ‘hemtrevligt’ og med noget for alle, ser det ud til. Jeg har en gang selv fået serveret pizza med rensdyrkød (!) i en svensk restaurantvogn – det kan ikke anbefales!

Selvom Sverige er (var?) et stort, bilproducerende land med Volvo, SAAB og Scania-Vabis, mporterede landet også biler fra andre lande. Her ses nogle af de nok mere sjældne typer på de svenske gader og veje, en togstamme med adskillige eksemplarer af den tyske ‘Kleínwagen’ Goggomobil, der også var velkendt her i landet. Mindre kunne en fire-personers bil knapt nok være.

Når man gør noget i Sverige, gør man det i reglen ‘fuld ud’ og hverken halvkvædet eller halvhjertet – der skal være stil over det! Således nøjes man ikke med skrivebordstekniske øvelser ved krisesituationer. SJ opretholdt i årtier et stort antal beredskabslokomotiver, ældre, men brugbare damplokomotiver, der ofte blev bevaret i afsidesliggende remiser og andre former for skjul.

Nu og da afholdt man også øvelser, og en af de mest spektakulære ses her: Man lod et damplokomotiv fyre op, tilkoblede en række udrangerede godsvogn, satte toget i bevægelse, hvorefter lokomotivføreren sprang ud. Lidt længere fremme på sporet (på en nedlagt strækning) blev det sprængt.

Lokomotivet væltede, vognene blev knust, men så havde man fået en idé om, hvorledes man kunne sinke en fjendtlig fremrykning ad sporene. Lokomotivet blev efterfølgende ophugget – det behøvede man ikke med vognene, da de blev knust ved afsporingen.

Bogen, ‘1FOTO WALTHER – bilder från järnvåagen’ – er udgivet af trafiknostalgiska Förlaget i 2023 og som nævnt kommenteret af Lars Olov Karlsson. Bogen er på 130sider, højformat og koster 205,- SEK. ISBN-nr. 978-91-89245-33-4. info@trf.se.