Taarup-grønthøsteren igen – Kampmann er tilbage!

Tekst og fotos Flemming Søeborg

Efter at byggesættet af den legendariske, røde grønthøster fra Taarup har været udsolgt længe, er den nu atter på lager – i samme kvalitet og udførelse som før. Nu leveres den dog i en beskyttende, kraftig papæske – en god service fra producenten. Prisen er endda næsten helt den samme som før, blot steget med seks danske kroner!

Grønthøsteren leveres nu i en kraftig papæske, der beskytter det lille byggesæt godt

Der er tale om et uhyre let og overskueligt byggesæt med fem dele i alt, alle sammen 3D-printede i Sverige. Her var Taarup-grønthøsterne også populære, hvilket for år tilbage fik Olle Frykbo fra Frykmo Modellbyggeri til at fremstille dette byggesæt. Byggeinstruktioner kan ses på www.frykmodell.se/instr.

Grønthøsteren blev leveret rundt om i landet i reglen på jernbanevogn – denne vogn (OKMJ PB 1008) fragter hele to grønthøstere og er fotogtaferet i Høng efter 1959. Bemærk at toppene på grønthøsterne er afmonteret. Foto Just Andersen

Inden samling er det en god idé at studere fotos og evt. tegninger nøjere. Inden bemaling skal delene rengøres med lunkent vand tilsat et par dråber sulfo. Vask dem rene og lad delene herefter tørre grundigt.

JPosen med byggesættet – let og overskueligt. Byggevejledning skal findes på internettet – www.frykmodell.se/instr

Jeg har samlet adskillige sæt og brugt denne metode til bemaling: Først en grå grunder i et tyndt, men dækkende lag. Når dette lag er gennemtørt, bruger jeg en mat, postkasserød farve af samme fabrikattil , Til sidst et lag blank, rød farve, hvis maskinen skal fremtræde som ny. A

Jeg har altid benyttet spraymaling på dåse, og som nævnt, det er vigtigt at anvende samme fabrikat, da der ellers kan være forskelle i malingens sammensætning. Det kan føre til, at malingen krakelerer. Er du i tvivl. så prøv på et stykke neutralt plast. Humbrols emaljemaling (i de små, nu forbudte dåser) er ikke så god, da den er meget lang tid om at tørre på 3d-print, og acrylfarve laver for tykt et lag på modellerne.

Så er delene renset og klar til bemaling

Når spraymalingen er tør, anbringer jeg vådtransfers’ene – bemærk, at der er to forskellige dekorationer, så har man flere ‘Kampmænner’, kan man altså variere udseendet på dem.

Her er to grønthøstere ved at blive grundmalet med grå primer – dert er bedst at sætte dem fast på noget malertape

Her kontrollerer mekanikeren, at alting er på plads og i orden

Og så er det op til den enkelte at vælge, hvordan grønthøsteren skal fremstå – som køreklar eller måske hemstillet for vinteren. Den kan jo også patineres og stilles i et hjørne af en eng, hvor den langsomt vil gro til i ukrudt – under alle omstændigheder er det en nærmest uundværlig rekvisit på et modeljernbaneanlæg i ‘den gyldne tid’ (epoke III) og en årrække frem. Her og der ser man stadig en rusten Taarup stående og ved enkelte lejligheder blive spændt til en grå Ferguson-traktor – så hører der køer på marken og fritgående svin til bedriften.

Scenen fra Høg foroven er her forsøgt genskabt på et tidligere anlæg – vognen er en PC-model fra UK-Modeller

Frykmo Modellbygg art. nr. H.b. 210 Taarup Slaghäck/grønthøster. H0-model, byggesæt, epoke III-V. Pris DKK 155,- Porto DKK 45,-.

Kan bestilles hos frisporet@frisporet.dk eller ring direkte til mig på 26 15 25 50.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

‘Sputnik’ rangerer med den dyrebare last. Bilen i baggrunden er en bedford S med beholdere til levende fisk (nu udsolgt).