To-vognssæt med Ks-vogne fra Roco

Enden af italiensk Ks-vogn i Fodby, september 1987. Foto Holger B.D. Sørensen

Tekst og fotos Flemming Søeborg

En helt almindelig, åben vogntype var den fælleseuropæiske UIC-type Kbs, der blev udviklet i 1950’erne. Herhjemme blev disse vogne først indsat af DSB under litraet T, senere blev de omlitreret til litra Kbs, og de blev bygget i stort antal (450 stk.). En variant, litra Ks, som havde nedfældelige sidestøtter, blev bygget i 1967-68 i et antal på 300 stk. Det er denne type, som artiklen handler om. Begge litra havde de samme dimensioner og måtte læsses med samme vægt, men de havde hver deres fortrin.

Her ses en italiensk Ks-vogn, læsset med svære stålprofiler eller rør ved pakhuset i Kolding, efteråret 2001. Bemærk hvordan metalstængerne er surret sammen.

Ks-vogntypen var specielt velegnet til tunge transporter af køretøjer, og en finesse var, at ikke blot de lave sider kunne klappes ned eller fjernes, også endegavlene kunne lægges ned over pufferne og dermed danne en lang, brugbar køreflade (f.eks. til militærkøretøjer).

En stribe Ks-vogne, læsset med Claas-markredskaber på godsbanegården i Kolding, forår 1998

Til dagligt fragtede disse ’universalvogne’ litra Ks tilsammen md deres beslægtede Kbs-vogne alt muligt, blot godset kunne tåle vejr og vind og kunne fastgøres forsvarligt – om nødvendigt sikret med store presenninger.  Vognbunden beklædt med træplanker gjorde det også nemt at fastgøre trækasser o. lign. med store søm eller skruer, men der var også øskner og kroge til barduner, kæder m.v.

Et par af DSB’s Ks-vogne læsset med tromler med ‘hyggeligt’ affald til KommuneKemi i Nyborg; her ses tydeligt sidestøtterne med kroge øverst, og man kan også fornemme, at endegavlen kan vippes ned eller helt fjernes. Forrest ses tre af KK’s store kemikalietankvogne, som Heljan har lavet i model, og en Mz, som bl.a. fås fra Roco. Ny Nyborg station, forår 1999

Selvom næsten alle Ks-vogne i Europa syntes som bygget over den samme læst, forekom der dog varianter – ikke kun mht. bemalingen, der varierede, dog mest inden for det brune og rustrøde segment, men også i udseende og konstruktion. Således var nogle af de schweiziske udgaver af en helt anden ydre byggestil og i de senere år gråmalede.

Dette er velnok det materielbillede, jeg holder mest af: En dag, det var den 22. april 1997, holdt denne eventyrligt belæssede Ks-vogn i Odense og ventede på videretransport. Det lykkedes mig aldrig at regne ud, hvad vognen fragtede, men det var i sandhed et broget skue med træfarvede paller, metal- eller plasticdele i røde og blå farver og det hele stablet sammen på bedste beskub. Lige til modeljernbanen! Datoen var i øvrigt også symbolsk, idet det da var præcis 25 år siden, at den sidste sporvogn (foreløbigt!) kørte i København, ja i hele Danmark. Tiderne ændrede sig heldigvis, men det er en anden historie, vi kan vende tilbage til

Modellerne

Roco har netop udsendt et to-vognssæt med to Ks-vogne fra De østrigske Forbundsbaner (ÖBB), læsset med ti trådruller hver. Modellerne er baseret på de klassiske modeller fra Roco, som er uovertrufne og særdeles veldetaljerede. De er meget mørkebrune, mens de medfølgende litreringsskilte har tydelige, hvide påskrifter for epoke IV-modeller. Der er i forvejen enkelte påtryk på siderne. Der er vedlagt løse skilte, sidestøtter og trin til valgfri montering. Disse dele skal monteres med god, hvid lim, f.eks. R/C Modellers Craft Glue eller Plastic Magic (denne sidste limtype opløser dog påskrifterne, hvis man ikke passer på).  Personligt foretrækker jeg vognene monteret med sidestøtter for den optiske virkning – eventuelt kan man lade enkelte af sidestøtterne være slået ned for at skabe et varieret vognbillede.

Den ene af Ks-vognene med færdigmonterede sjkilte og sidestøtter – dog endnu kun på den ene side. Bemærk endestøtterne, der er højere og ast en anden type end sidestøtterne

Trådrullerne ligner små plasticrør, omviklet med tråd med ’knaster’ i – muligvis skal det forestille pigtråd, men så skulle tråden være rustfarvet. Det lønner sig at patinere i hvert fald vognenes bunde – således vil en bemaling i grålige nuancer med tydelige tilsmudsninger af f.eks. olie og slid have en god effekt, ligesom undervognen og akselholderne skal have lidt rustpulver. Da store dele af vognene er lavet af metal, ligger de godt i sporet og har et passende lavt tyngdepunkt.

Lasten – trådrullerne – skal nok fastgøres med en smule lim for at undgå, at de falder af vognen ved en afsporing. Bemærk træplankerne, der behøver noget patinering

Under alle omstændigheder er det et udmærket vognssæt, som Roco har lavet, og nu kan vi blot håbe på, at Roco også beslutter sig for at lave genoptryk af disse engang så almindelige vogne, også hos DSB. Især ville et nyoplag af vogntypen litra T være velkommen, trods de få år, som dette litra ’levede’ i, men også Kbs-typen fra epoke III er stærkt savnet – det er efterhånden ret længe siden, at Roco har ofret lidt tanker på os her i Danmark.

De to Ks-vogne i sættet – kun den ene er blevet udstyret med de løse vognskilte og sidestøtter

Neddenfor en skalategning af vogntypen. Selvom typen som sådan er udgået af vognparken hos de nationale jernbaneselskaber, ser man dem nu og da hos private entreprenører, da de gør god fyldest ved de mange sporarbejder, der konstant er i gang.

Roco art. nr.  6600120. To Ks-vogne fra ÖBB, læsset med trådruller. H0-modeller, epoke IV.