Københavnske sporvognsoverdele
Så er der kommet et bredt udvalg af overdele til de københavnske sporvogne. Det er de meget omtalte 3D-printede overdele af resin, fremstillet af Søren Gylden. Trofaste læsere af Spor og baner har de senere år kunnet følge projektet, der nu omsider er klart til brug. Herover ses fire eksempler på de flotte overdele – øverst en Lunding-motorvogn med dobbeltdøre, dernæst en tilsvarende bivogn, mens nummer tre er den ret avancerede type 700 “Dukke Lise”-motorvogn fra 1950’erne, og nederst endnu en Lunding-bivogn, som kan bruges sammen med type 700 – der blev aldrig bygget separate bivogne til denne serie, da vognene ganske enkelt var for dyre at bygge. Men, græd ikke, for Søren kan sagtens lave en tilsvarende, fiktiv bivogn.
Et nærbillede af bagdørene på motorvognen – her er der garanteret mange timers fornøjelse med bemalingen. Søren har stillet i udsigt, at der kommer en bemalingsvejledning.
Bagenden (øverst) og forenden på type 700-vognen – som det ses, er der tale om ret vanskelige kurveforhold med hensyn til modelbygning, så der eksisterer nok ikke mange flotte modeller af typen. Det kan der komme til nu. Søren Gylden laver også de tilhørende undervogne, forberedt for Hallings drev.
Portræt af Lunding-motorvognen – det er den klassiske københavnersporvogn, bygget i omkring 200 eksemplarer (motor- og bivogne regnet under ét). Heldigvis er der bevaret mange eksemplarer af vogntypen, og ofte kan en eller flere opleves i drift på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Et kig hen ad taget med alle dets detaljer og frit gennemkig under ‘tagrytteren’.
“Dukke Lise” set fra siden med den markante front –
- og her den lidt anderledes bagside – bemærk nød-døren i venstre side – det skulle datidens rutebiler også have i tilfælde af, at vognen væltede og dørene blev spærrede.
Kontaktstænger og omskifterstang til vognene.
Og med dette billede af de særdeles veldetaljerede fjedre til kontaktstangen slutter denne reportage om de københavnske sporvognsskaller her. Når jeg har fået bemalet dem og monteret undervogne, vil jeg vende tilbage med en artikel om arbejdet.