Et par flotte fyre

To nye modeller af stationcars – til venstre den elegante Ford Taunus 17 M Turnier, til højre den chicke Citroën Ami 8 – begge fra først i 1960’erne. Her en kort gennemgang af de to modeller:

Ford Taunussen stammer fra Brekina, og det er en model, jeg har ventet på i mange år; sedanmodellen kom for første gang omkring 1960 fra Lego, og også Wiking har fremstillet en god model af personbilen; men denne udgave har manglet. Bemærk det flotte navnetræk på forskærmen.

Sedan-modellen blev kaldt badekarret, da de runde former – der var næsten ens for og bag – kunne minde om datidens svungne badekar. Jeg mener ikke, at denne udgave fik nogle tilnavne. Men smuk og harmonisk er den.

Ja, selv i begyndelsen af 1960’erne var krom-fascinationen ikke helt overstået, så Taunussen fik et modereret ‘gebis’ af stålblanke ‘tænder’ og flotte, buede kofangere. De ovale lygter bidrog til det afvejede udseende. Og her er der tale om en ægte bornholmer, der er kommet på besøg – Bornholm havde “JA” på nummerpladerne. Nummerpladerne stammer fra Skilteskoven.

Og fra den noble familiebil går vi over til den mere rebelske Citroën Ami 8, som faktisk var en raffineret 2 CV i forklædning.

Ja, det er utroligt, men der er et stort slægtsskab med 2 CV’en, hvad den tekniske opbygning (undervogn, motor) angår. Åbenbart følte Citroën, at den gamle klassiker måtte ‘opdateres’ (det hed det ikke dengang, man ville nok sige ‘moderniseres’, så den fik et helt nyt karosseri, i første omgang inspireret af den samtidige Ford Anglia (med den skrå bagrude). Men der måtte også masser af krom til for at være med på noderne.

Modellen med den skrå bagrude led af pladsmangel, så derfor blev stationcar-udgaven udviklet – og bilen fik dermed også et mere harmonisk udseende, om end den aldrig nød samme popularitet som 2 CV’en. Og hvad de kæmpestore krombøjler på bagenden skulle gøre godt for – tja, det var vel en beskyttelse for baglygterne, men de må have været i vejen, når man skulle læsse bagagerummet.

Ja, man kan nok fange køer med denne kofanger – men jeg kan godt forstå, at modellen forblev en døgnflue. Pudsigt nok har også Ami’en ovale forlygter – og denne model tilhørte åbenbart en århusiansk familie.

Et nærbillede af de ret pæne detaljer på Ami’en – fine vinduesviskere, sidespejl, fritstående håndtag, skyderuder og luftindtag under forruden.

Og så er de to sjældne fætre klar til at fortsætte videre ud i historien – med hver deres klientel.

Brekina art. nr. 19476 Ford Taunus P 3 Turnier. Pris ca. kr. 150,-

herpa art. nr. 38959 Citroën Ami 8. Pris ca. kr. 115,-.