Buick Century Estate Wagon 1954

Buick Century Estate Wagon 1954 – åbenbart århundredets bil

Producenten Oxford, der måske mest er kendt for metalstøbte biler i skala 1:76 (spor 00) og 1:43, laver også fra tid til anden nye modeller i skala 1:87. Det er – jeg havde nær skrevet ‘desværre’ – amerikanske dollargrin fra 1950-60, og hovedparten af disse modeller har aldrig været almindelige i Danmark. Når man i dag ser mange prangende dollargrin på vejene herhjemme, skyldes det ofte ny indførsel af disse klassiske køretøjer.

Hvorom alting er, så har Oxford her i sommer udsendt en ny model, denne Buick Century Estate Wagon, årgang 1954. En typisk model fra de år, hvor Ford havde lignende modeller i sortimentet. Straks, jeg så modellen, tænkte jeg på redningsselskabet Zonens flotte, rød/sorte ambulancer. I den store bog om “Zone-redningskorpset i Danmark” er der adskillige farvefotos af rød/sorte ambulancer, men de er næsten alle sammen af mærket Ford.

Oxford-modellen er godt nok præget af, at den er fremstillet af trykstøbt metal med et ret kraftigt farvelag, men til gengæld har den fine detaljer og rigeligt med krom, hvide dæksider og komplet indretning. Det er ganske enkelt en flot model.

Jeg kan godt lide denne kølerfigur og navnetrækket hen over kølerhjælmen, også selvom tingene virker lidt grove – men så kan de også ses på afstand på anlægget. Men nu til omdannelsen til ambulance. Den er ret nem.

Først skal overdelen skrues fra underdelen – der er to philips-skruer, der skal løsnes, hvorefter vognen kan skilles ad i bund, indretning og karosseri. Det eneste, der skal gøres nu, er at male vinderne hvide indefra med en tynd pensel. Jeg kunne ikke løsne vinduerne, der muligvis er støbt sammen med overdelen (som bagefter er bemalet), men med en tynd pensel gik det fint at bemale side- og bagruderne. Jeg brugte almindelig hvid plakatfarve. Og mere behøver man ikke at gøre, men man kan lave en væg mellem førerplads og patientrum og evt. placere en stærkt beskåret chauffør samt en redder på forsæderne.

Så er ambulancen næsten færdig – men er mangler to-tre væsentlige ting: nummerplade, gul udrykningsfane samt blinklys/projektør på taget. Nummerpladerne findes hos Skilteskoven, men her kan man få nogle problemer, da de amerikanske nummerpladeholdere er mindre end de danske. Imidlertid er det så heldigt, at da ambulancen er fra 1954, skal den kun have nummerplader med ét bogstav, og nummerserien kan være trecifret, så pladen ikke behøver at fylde så meget. Blinklygterne på taget skulle være lidt ‘projektøragtige’ (forkromede lygtehuse med rødt blink), mens projektøren godt må være lidt større end blinklygterne.

Jeg havde desværre ingen blinklygter eller projektører på lager, så jeg bruge nogle små, runde rester fra plastbyggesæt, som først fik en omgang sølvfarve, dernæst rød markering. Med stort besvær, en lille smule hvid lim (R/C Modellers Craft Glue) og en pincet fik jeg anbragt taglygterne på plads, men jeg er langt fra tilfreds med resultatet, og jeg skal have fjernet dem igen, når jeg har fundet egnet erstatning. Husk, under ingen omstændigheder må der bruges orange (eller blå) blink, for de var slet ikke opfundet/i brug i 1954 – der skal vi hen til 1960, hvor de roterende, orange blinklygter kom i brug (og fra ca. 1963 kom de blå blink).

Er man tilpas dygtig, kan man montere røde mini-diodelys på taget, men det undlader jeg klogeligt. Udrykningsfanen er heller ikke på plads – jeg regner med, at vognen her skal holde ved min lille redningsstation, hvor den kan få følgeskab af den noget mindre Mercedes Benz 180 fra Starmada.

Men nu vender Buick’en snuden hjem efter endt fotosession. Det sker uden horn eller fanfarer, i stille værdighed. Man er vel ‘århundredets bil’!



Skriv et svar