Ny SNCF-godsvogn fra Roco

Roco har netop udsendt en ny godsvogn, en brun, lukket type IK fra SNCF. Det er der måske ikke så mærkeligt i, men det specielle ved denne type er selve konstruktionen.

SNCF IK-godsvogn
SNCF litra IK-godsvogn

Umiddelbart ligner den enhver anden UIC-standardgodsvogn af G-typen, men ser man nærmere efter, er der mange forskelle:

SNCF IK dørparti

For eksempel er dørene markant anderledes end på G-typerne. Her er der tale om dobbeltdøre af ret svær kaliber, og det er ikke skydedøre.

Også påskrifterne på dørene er usædvanlige: Dette betyder kort sagt, at vognen er reserveret til stykgodstransport mellem knudepunkterne. Oplysningerne stammer fra den udmærkede bog “Lexique Général des Termes Ferroviaires”, udgivet af UIC 1965.

IK-påskrifter

Litreringen følger de forskrifter, som SNCF benyttede sig af i epoke III::

Litrering

Noget andet bemærkelsesværdigt ved vognen er, at den er voldsomt overdimensioneret i forhold til andre H0-vogne. Således er den 2-3 mm højere end en G-vogn, 2 mm bredere og så er den knapt 20 mm længere end G-vogne, hvilket får den til at ligne en spor 00-model. Her ses den sammen med en Liliput HD-vogn.

Vognen har også undervognsarmering, hvilket ‘normale G-vogne ikke har. Uanset, at den nok ikke har den store relevans for danske modeljernbaner, finder jeg vognen interessant og flot.

Og slutteligt et spændende miljøbillede fra én fransk godsbanegård omkring 1973. Nogle af vognene på det forreste spor kan godt være IK-vogne, og sammenlignet med vognen til højre er de tre vogne i midten markant højere og har de dobbelte fløjdøre. Tag jer ikke af den engelske overskrift på billedet, det stammer fra en engelsksproget udgivelse fra SNCF.

Roco art. nr. 76602 SNCF godsvogn litra IK 80135. H0-model, epoke III. Pris ca. kr. 225,-.

Modellen findes også i gråhvid udgave med nr. 76604.

Med venlig hilsen, Flemming Søeborg