Spor og baner nr. 49

Nr. 49 udkommer den 20. februar – plus/minus et par dage. Det er som sædvanlig PostMord, der afgør, hvornår du får dit blad. Men du kan glæde dig til indholdet:

Først besøger jeg en modelbygger, der har bygget næsten alle sine vogne og en del af lokomotiverne selv – for 50 år siden, men de fungerer stadigvæk så godt som dengang! Ole Linå Jørgensen fortsætter gennemgangen af signaler på togene, her er det slutsignalerne, det drejer sig om, mens Allan Testrup beskriver sin første tid som billetsælger på Lyngby station som kedelig. Det blev heldigvis mere spændende med tiden.

Faller har udsendt en perron, som sagtens kunne stå i Danmark – lignende typer findes eller fandtes i Roskilde, Hellerup, Køge, Ålborg og muligvis andre steder. Og så er der seks sider messeberetning fra Nürnberg – første del omhandler kun det rullende materiel, men der var nok at se på, trods messens svindende betydning for modeltogene.

Vi kommer en tur med Kong Frederik IX. i skinnebus på Bornholm og får lige hilst undervej på kaptajn Carlsen fra “det skæve skib”, så omdanner Lars P. en skrotkran til brunkulskran, hvorefter vi tager på vulkaner med ESUs nye supermodel af V 60.

Du kan nyde Brande station og by, set fra luften omkring 1945-50, tage med Piko Europa rundt og få fotobevis for, at den lille DA-postvogn også har kørt helt ned til Hamborg. Og så er der præsentation af Ford T i model, nye cafémøbler fra Weinert, færgemodeller fra Jelling Modelskibsværft og Rocos franske “Baltic”-lokomotiv 2-3-2 – en forhenværende T 18/ BR 78.

Glemte jeg noget? Ja, f.eks. alle boganmeldelserne og de andre artikler, men kig selv efter. Bladet er i hobbyforretningerne og banegårdskioskerne den 20. ds., og som sagt regner jeg med, at bladet også er hos alle abonnenter cirka samme dato. God fornøjelse!