Spor og baner nr. 72…

Spor og baner nr. 72 udkommer planmæssigt den 6. december. Fra indholdet kan nævnes: Stort interview med jernbanefotografiets nestor, Hans True, som er kendt for utallige fremragende fotos helt tilbage fra 1950’erne, ja faktisk helt fra Besættelsen, hvor han tog de første billeder.

Jens-Christian Jensen fortsætter sin fornøjelige beretning om de sidste ture på Løkkenbanen, og så er der en stor artikel i anledning af Rivarossis nye femvognssæt med Orient-Ekspressen. Sættet er udgivet i anledning af CIWL’s 140-års jubilæum, men lever vognene op til den luksus, for den rigtige Orient-Express havde? Nja – ikke helt, men læs selv om det.

Pikos dobbeltdækkervogne er nu udkommet og gennemgås – igen, ikke helt i øjet, Til gengæld er DAMOTEK med Finn Bach Jensen som iværksætter genopstået, og blandt de første nyheder er den charmerende lille, nordjyske bagagevogn “Bette Klaus”, som Finn femstiller i 3D-print. Også et ombygningssæt til AD/AY-vognen er på vej.

Niels Nørby giver gode råd mht. belysning af modelhuse og viser eksempler på nyere og ældre lysformer. Årets julehistorie er vel Olaf Hermansens beretning om Bing-modeltogene, der netop sidste år kunne fejre 100 års jubilæum – ja, så gamle er H0-togene faktisk. Det var først nogle år senere, at Märklin og Trix begyndte deres fremstilling af H0-tog.

Intet nummer uden modelnyheder – og der er mange, vidt forskellige: Den mest fascinerende model er det franske ‘strygejern’, BB 12000, af nogle også kaldt den franske krokodille. Jouefs nye model siger i hvert fald ‘Spar to” til alle andre modeller. Hobbykæden har udsendt en stor mængde H0-biller, alle på basis af VW T 1 og T 2, altså de klassiske VW-Rugbrød. Der er nyt fra De Bornholmske Jernbaner og Frichs fabriksskiltene til motormateriellet på øen, nye figurer fra NOCH og en masse andet. I år er der også en fornøjelig, lille julekonkurrence, der nok kan give lidt hovedbrud eller afveksling i juledagene.

Jeg vil ønske alle læsere, abonnenter, forhandlere og producenter en glædelig jul og god fornøjelse med bladet. På gensyn i februar 2024.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg