Spor og baner nr. 72
I Spor og baner nr. 72 er tophistorien et stort intervuiew med fotografi-mesteren Hans True, der begyndte allerede som fire-årig under besættelsen at fotografere tog. Hans livsbane blev at arbejde som civilingerniør at arbejde med alskens jernbaner, men han kendes især herhjemme for fremragende billeder af det rullende materiel, især lokomotiver og passagervogne.Spor og baner har lånt hundredevis af hans klasiske billeder og er i gang med at scanne dem.
En anden tophistorie er Jens-Christian Jensens glimrende reportage fra lukningen af Løkken-banen i 1963.Artiklen er meget grundig og fyldt med iagttagelser fra den sidste tur med toget – en oplevelse, som de, der var med dengang, stadig husker.
Vi gennemgår Rivarossis nye femvognssæt med blå Wagon-Lits-vogne, som er ældre, men opdaterede vogne. Olaf Hermansen fortæller den fascinerende historie omnudviklingen af H0-systemet med Bings Tischbahn 1935, og så gen-besøger vi ombygningsspecialisterne John og Erik i Svendborg.
DAMOTEK, det lille specialfirme, er genopstået – i første omgang med en flot 3D-model af ‘Bette Klaus’, senere kommer ombygningssæt til AD/AY-dobbeltvognen – en længe ønsket model.
Niels Nørby gennemgår nogle belysningssystemer, og så prøvekører vi ‘strygejernet’, den franske ‘Krokodille’ BB 12000 – en eksotisk skabelse på sporene. Dwer er nye biler, dels en SEVO-købmandsbil fra Kolding, dels en flot Mercedes-rejsebus fra 1930’erne – og så præsenterer vi det flotte TEE-lyntog fra De italienske Statsbaner FS.
Der er selvfølgelig meget mere på de 60 sider, men dette var højdepunkterne.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg