Om bladet

Velkommen til Spor og Baner, dit aktive modeljernbaneblad.

Spor og baner er et moderne modeljernbaneblad, der først og fremmest beskæftiger sig med de små tog, men også med forbilledet, jernbanen som sådan. Jernbanehistorie er jo vigtig for at forstå, hvorfor togene og jernbanenettet ser ud, som det gør – og der er utallige spændende historier, der blot ligger og venter på at blive fortalt. Det vil Spor og baner bidrage til, men det går ikke uden bidrag fra læserne.

I det hele taget er intet emne for stort eller småt til at blive behandlet her i bladet – når blot det kører på skinner. Kraner, ophalerbeddinger, entreprenørtog, Orient-Ekspressen, dagligdagens S-tog, veterantog, fremtidens tog, sporvogne, nyt fra ind- og udland – det hele skal være med; men modeljernbanen er omdrejnings- og udgangspunktet for bladet. Og, som det hed sig fra Märklin for et par år siden, så længe, der er jernbaner, vil der også være interesse for modeljernbaner.

Modeljernbanen rummer det hele – det er jo ikke kun togene og skinnerne, teknikken og styringen, det kommer an på. Som modelbanebygger skal man gerne være lidt af en altmuligmand, for det ene øjeblik skal man være elektriker, så tømrer eller snedker, så sporlægger, dekoratør, jernbanehistoriker, arkitekt, by-historiker, landskabsmaler, programmør, kørselsplanlægger, trafikkontrollør, stationsforstander, rangerleder, måske endda havnemester og styrmand, ja sågar programmør og datatekniker – man kan få en snert af hele samfundsstrukturen gennem modeljernbanen.

Men det vigtigste er menneskene bag (model)jernbanerne – uden dem var det hele blot metal og plastic, skrot og rust. Derfor har det været vigtigt at bringe interviews, portrætter og synspunkter videre fra engagerede personer, hvad enten det har været professionelle eller entusiaster.

Citroëns grundlægger André Citroën sagde engang, at det vigtigste ord, som børn skulle lære efter ”far” og ”mor”, var ”Citroën”; jeg vil mene, at det vigtigste ord, som alle lærer efter de grundlæggende to ord, er ”tog” eller ”jernbane” (og kald det så gerne ”futtog” til en begyndelse). Spor og baner vil altid være på jernbanens side, men også kritisk og konstruktiv.

Efter en lang nedtur generelt vejrer jernbanerne atter morgenluft – af flere grunde. Nok er rejser generelt indstillet eller beskåret særdeles meget under de nuværende covid-19-restriktioner, og myndighederne opfordrer ligefrem folk til at undlade at rejse kollektivt. På et tidspunkt bliver det atter muligt at rejse, og jernbanerne skal så stå klar klar til at opruste: Nye tog venter forude, nye ruter og forbindelser bliver åbnet, de klassiske nattog står over for en renæssance, og mange mennesker har omsider erkendt, at flyvning er en klimamæssig katastrofe, som belaster hele verden voldsomt. I toget får du sjælen med, kan møde andre mennesker på rejse, ser nye og kendte landskaber på en direkte måde, og med særlige rundrejsebilletter på udenlandske jernbaner kan du stige af og på efter behov. Det lader sig ikke gøre med fly.

Modeljernbanen er et glimrende ”anskuelsesapparat”, for herigennem kan børn, unge og voksne gennem leg få udfoldet mange, kreative evner som nævnt i indledningen. I klubber og undervisningssammenhænge kan man endvidere udvikle de sociale færdigheder og opleve, hvordan fællesskaber kan skabe mening og sammenhæng – ikke kun i og med, at togene skal kunne køre i afhængighed af hinanden, men også hvordan menneske og teknik kan og skal samarbejde. Man har set det i Tyskland, hvor der på mange skoler er interessegrupper for børn, hvor målet på papiret er at bygge et modeljernbaneanlæg, men hvor det lige så meget handler om at skabe noget fælles – en vinkel, som mere eller mindre er overset her i landet, selvom man i de mange klubber gør en stor indsats for at udbrede kendskabet til hobbyen.

Spor og baner har igennem mange år besøgt klubber og privatpersoner over hele landet og skildret deres hobby og arbejde indgående, og det er mit håb, at det snart atter bliver muligt at besøge de mange hundreder om ikke tusinder af medlemmer, der brænder for denne interesse. Jeg vil her også gerne opfordre alle, der læser dette, til at sende indlæg om emnet – det være sig breve eller beretninger om deres egne anlæg, om klubanlæg, om bygning af modeller eller andre vinkler på emnet modeljernbaner og/eller jernbanehistorie – helst med gode billeder. Jeg kan ikke garantere, at alt bliver bragt, men jeg kan garantere, at alt bliver læst og bemærket – og husket.

Så med det vil jeg byde dig velkommen som ny læser eller abonnent af Spor og baner – og er du allerede læser, har du måske herigennem fået mod på og lyst til at berette om dit eget anlæg, dine tanker om modeljernbanen eller selve dyrke lidt jernbanehistorie. I hvert fald vel mødt som læser af Spor og baner – Danmarks største modeljernbaneblad (med jernbanehistorie)!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Udgiver af Spor og baner siden 2012

Billedet viser redaktionssekretæren Sintra i færd med at bedømme en Roco-model. Den bestod hendes vurdering.